عنوان مقاله: «رویکرد استراتژیک به ظهور»
نویسندگان: محسن قنبریان
محل انتشار: فصلنامه انتظار موعود
چکیده:
استراتژی به معنای بسیج همه امکانات و تغییر دادن شرایط در جهت مناسب برای رسیدن به یک هدف اساسی است. بین قریب به دو هزار روایت، درباره آخرالزمان، روایاتی وجود دارد که برای چنین غایتی بیان شدهاند. سیره استراتژیسازی نیز توسط پیامبران و امامان در قرآن و سنت به خوبی برملا شده است؛ ولی درک استراتژیک از این اخبار، دو پیش نیاز دارد. اول، نیازهای فکری فرهنگی مثل جمع بین اعتقاد به تقدیر علمی و عینی خداوند با زمینهسازی برای مواجهه با فردا یا درک فلسفه تاریخی از ظهور و ناگهانی و اعجازی ندیدن آن و هم ترویج معنای استراتژیک انتظار مقابل انتظار شعری و فردی. دوم، نیازهای متولوژیک و استنباطی است. برای استراتژیسازی، اول نیاز است مختصات ظهور را کشف کنیم و دوم بر اساس آن، با متد درست، خلق استراتژی کنیم. از این رو تنظیم چارچوبهای کلامی ـ تفسیری برای گردآوری اخبار آخرالزمان و هم چارچوبهای درست برای داوری درباره این اخبار، نیازهای جدی است که به برخی اشاره میشود. با طی این دو گام، میتوانیم نمایی درست از مختصات متفاوت آخرالزمان و ظهور به دست آوریم که با توجه به امکانات میتوانیم بر اساس آنها دست به خلق استراتژی بزنیم. استراتژیها خود دو قسمند: قسمی که پاسخگوی نیاز امروز هم هستند و قسمی که فقط فردا نگرند. درک واضح از مختصات فردا به علاوه اطلاع از امکانات و موقعیت بالقوه و بالفعل در کنار لحاظ علائم و نشانههای نصب شده در اخبار نشانهگذار از وضع موجود تا مطلوب به علاوه ضوابط شریعت چارچوبه خلق استراتژیها هستند. تدارک و شیوع استراتژی مناسب، قطعاً از مصادیق زمینهسازی و تعجیل ظهور ولی مطلق خداوند خواهد بود.
لینک دسترسی به مقاله: https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/871757





