عنوان مقاله: «کارکرد رسانه در جنگ شناختی اقتصادی: بررسی روایت سازی روزنامه دنیای اقتصاد»
نویسندگان: حسین زمانی میقان
محل انتشار: نهمین همایش بین المللی مدیریت، حسابداری، اقتصاد و علوم اجتماعی
چکیده:
در دنیای امروز، رسانه ها نقش برجسته ای در شکل دهی نگرش های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارند. این مقاله به تحلیل و نقد جهت گیری های اقتصادی رسانه ها، به ویژه روزنامه دنیای اقتصاد، از منظر نظریه ون دایک و مفاهیم جنگ شناختی اقتصادی می پردازد. با استفاده از این نظریه، هدف اصلی بررسی نحوه روایت سازی رسانه ها و تاثیر آن ها بر افکار عمومی و سیاست گذاری اقتصادی است. رسانه ها به ویژه در ایران، به عنوان ابزارهای مهم جنگ شناختی اقتصادی، قادرند با استفاده از تکنیک های خاص، مانند گزینش و تحریف شواهد و اعداد و تاکید بر مفاهیم بحران و رانت، ذهنیت عمومی را به سمت دیدگاه ها و سیاست های خاص هدایت کنند. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوا و مبتنی بر نظریه ون دایک، به بررسی مقالات روزنامه دنیای اقتصاد پرداخته است. در این تحلیل، تمرکز بر نحوه انتخاب واژگان، ساختار دستوری، استفاده از شواهد و پیش فرض ها و همچنین تحلیل سوگیری های شناختی به کاررفته در گفتمان رسانه ای است که در قالب روایت سازی جنگ شناختی اقتصادی نمود یافته اند مورد بررسی قرارگرفته اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که دنیای اقتصاد با تاکید بر بحران های اقتصادی و استفاده از تصویری منفی و منتقدانه از وضعیت اقتصادی غیر لیبرالی سعی در اقناع، تصمیم سازی و هدایت مخاطبان خود در پیشبرد سیاست های اقتصادی مدنظر خود را دارد. از این رو دنیای اقتصاد با استفاده از زبان خاص، تحلیل ها و روایت های گزینشی و تاکید بر بحران ها، درواقع به طور غیرمستقیم در حال اجرای جنگ شناختی اقتصادی است. این رسانه با ایجاد تصویری بحرانی از اقتصاد کشور، تاثیر منفی بر افکار عمومی و انحراف سیاست گذاری های اقتصادی دارد.





